Fico žiada odvolanie vedenia ZSSK. Keby vlak z Pezinka stál, zranených mohlo byť ešte viac

V nedeľu večer sa pri Pezinku zrazil rýchlik Ex 620 Tatran, ktorý smeroval z Košíc do Bratislavy, a regionálny expres REx 1814, smerujúci z Bratislavy do Nitry.

Nehoda si vyžiadala 79 zranených, z toho dvoch ťažko. V Univerzitnej nemocnici Bratislava (UNB) ostáva hospitalizovaných 13 pacientov.

V pondelok preto mimoriadne rokovala vláda. Premiér Robert Fico (Smer) po jej konci oznámil, že požiadal ministra dopravy Jozefa Ráža (nom. Smeru), aby s okamžitou platnosťou odvolal vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

Ráž má zároveň predstaviť návrhy na vymenovanie nových predstaviteľov ZSSK. „Bez ohľadu na to, či títo ľudia majú alebo nemajú priamu zodpovednosť za nešťastie, je to druhé nešťastie v krátkom čase, ide o osobnú dopravu. (...) Tu sa bavíme o modernom úseku železníc medzi Bratislavou a Žilinou, kde je miera bezpečnosti na maximálnej úrovni, preto v danom okamihu pristupujem len k tomuto kroku,“ povedal.

Objasnil, že Ráž bol v čase nehody v zahraničí, ale v najbližších hodinách by mal docestovať na Slovensko a zabezpečiť premiérove žiadosti.

Hoci minister dopravy ponúkol aj svoju demisiu, Fico ju odmietol.

Zlyhal ľudský faktor

Fico dodal, že ministerstvo dopravy spolu s príslušnými dopravnými zložkami v stredu 12. novembra predstaví návrh kompenzácie pre zranených po železničnom nešťastí pri Pezinku, ale i nehodovej udalosti, ku ktorej došlo ešte v polovici októbra pri Rožňave.

„Žiaľ, tí, ktorí utrpeli zranenie a v niektorých prípadoch bojujú o zdravie, sa do ťažkostí dostali nezavinene, vplyvom chyby niekoho iného,“ vysvetlil premiér rozhodnutie o kompenzáciách.

Potvrdil, že hoci vyšetrovanie nedeľného prípadu pokračuje, „existujú fakty, ktoré hovoria o zlyhaní ľudského faktora“.

Poukázal na to, čo potvrdil aj generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik, že rušňovodič regionálneho vlaku prešiel na červenú a zaradil sa do dráhy pred rýchlik, ktorého rušňovodič už nestačil zrážke zabrániť.

„K podobnému zlyhaniu ľudského faktora došlo aj v predchádzajúcom prípade, preto je povinnosťou vlády SR na tieto udalosti, pri ktorých množstvo ľudí nezavinene prišlo k zraneniam, reagovať,“ uviedol Fico. Dodal, že si počká na návrh ministerstva.

Premiér zároveň požiadal rezort dopravy o to, aby do troch týždňov predstavil návrh preventívnych opatrení na zvýšenie bezpečnosti. „Je to otázka obrovských finančných zdrojov, čakám, s čím príde minister, najmä v prípade akcelerácie montovania bezpečnostných systémov do vlakových súprav,“ priblížil predseda vlády.

Vyšetrovateľ bratislavskej krajskej kriminálky začal v tejto súvislosti trestné stíhanie vo veci prečinu všeobecného ohrozenia.

Bratislavská krajská polícia zároveň informovala, že cestujúci, ktorí museli opustiť vlaky pre lekárske ošetrenie a ponechali si svoje osobné veci vo vozňoch, si ich môžu vyzdvihnúť na Železničnej polícii Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave.

Šaško: Po zrážke vlakov sú všetci pacienti mimo ohrozenia života. Vláda mimoriadne zasadá

Mohlo by Vás zaujímať Šaško: Po zrážke vlakov sú všetci pacienti mimo ohrozenia života. Vláda mimoriadne zasadá

Iba jeden vlak mal ETCS

Riaditeľ ZSSK Peter Helexa v pondelok po mimoriadnom rokovaní vlády povedal, že rušňovodiči oboch vlakov boli skúsení pracovníci. Jeden bol tridsiatnik a druhý päťdesiatnik, nešlo o nováčikov. Obaja dodržali predpisy o nadčasoch, zmennosti aj odpočinku rušňovodičov.

Na palube vlaku z Košíc bolo 840 cestujúcich, na palube druhého 180 ľudí. Rýchlik z východu predchádzal v okolí Pezinka regionálny vlak, ale ten odišiel od peróna a na červenú sa zaradil pred idúci rýchlik.

Ten mal našťastie brzdiaci systém ETCS, ktorý začal fungovať približne 400 metrov pred miestom, v ktorom regionálny vlak prerezal výhybku a zaradil sa pred rýchlik.

Keďže regionálny vlak bol tiež v pohybe, rýchlik ho zozadu po náraze „potlačil“, v dôsledku čoho bol nižší počet zranených, vysvetlil generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik.

Rozdiel rýchlostí vlakov pri náraze bol podľa Helexu 70 až 80 kilometrov za hodinu, pričom vylúčil systémové zlyhanie. Zároveň Bednárik potvrdil, že podobná situácia nastala aj v piatok 7. novembra, keď sa na rovnakej trati, len v opačnom smere, podarilo predísť nehode osobného vlaku a stroja súkromného dopravcu.

„Vieme potom v prípade, keď to bude nutné, prijať nejaké opatrenia, ale v princípe opatrenia na strane zabezpečenia našich koľajových vozidiel prebiehajú. Pomerne výrazne sme zintenzívnili tempo inštalácie ETCS a zároveň pracujeme na niekoľkých projektoch aj s využitím eurofondov, ktoré prinesú výrazné zvýšenie oproti tomu už pomerne zvýšenému počtu vlakov, ktoré sú dnes vybavené ETCS,“ uzavrel Helexa.

ZSSK má 89 hnacích koľajových vozidiel alebo rušňov, ktoré sú vybavené systémom ETCS, a ďalších 55 vlakov je v procese obstarávania.

Miesto úseku by podľa Bednárika mohlo byť opravené o tri až štyri dni. Na mieste incidentu sú potrhané upevňovadlá, opravy budú stáť okolo 600-tisíc až milión eur. „ETCS samo osebe dokáže zastaviť vlak na tejto trati. Je to najmodernejšie, čo sme tam zatiaľ dali,“ dodal Bednárik.

Doplnil, že mimoriadna udalosť prejdenia návestidla v Slovenskej republike sa pohybuje rádovo v rozmedzí od 10 do 20 ročne, v Česku od 100 do 150 a v Rakúsku od 80 do 120.

„Nejde o nič mimoriadne. Mimoriadne sú teraz následky prejdenia na červenú, lebo sa zišli okolnosti, keď v tom istom čase boli na tom istom mieste dva vlaky v pozícii zhruba o dvesto metrov inde, ako mali byť. To isté sa stalo počas nehody pri Soroške. Je mi ľúto, ale na železniciach sa to stáva. Ľudský faktor je ľudský faktor, ale zatiaľ z vedenia vlaku nevieme človeka vylúčiť,“ poznamenal šéf ŽSR.

Zrážkam vlakov môže predísť moderný systém. Vybavená je ním iba malá časť tratí

Mohlo by Vás zaujímať Zrážkam vlakov môže predísť moderný systém. Vybavená je ním iba malá časť tratí

Nehode sa dalo predísť, kritizujú dopravcovia

Asociácia železničných dopravcov Slovenska (AROS) uviedla, že keby mali oba vlaky zabezpečovací systém ETCS, k zrážke by s veľkou pravdepodobnosťou nemuselo dôjsť.

„Po necelom mesiaci tak na našich železniciach došlo opäť k podobnej nehode. Rozdielom oproti predchádzajúcemu prípadu je, že tentoraz sa nehoda stala na trati vybavenej systémom ETCS. Podľa doteraz zistených informácií však jeden z vlakov (REx 1814) nebol vybavený mobilnou jednotkou ETCS na rušni, zatiaľ čo expres (Ex 620) z Košíc tento systém mal,“ uviedla AROS.

Asociácia vyzvala kompetentné orgány, aby urýchlene vypracovali harmonogram smerujúci k zavedeniu výhradnej prevádzky systému ETCS, podobne ako je to už v susednej Českej republike na hlavných tratiach.

„Zároveň považujeme za nevyhnutné, aby sa štát aktívne podieľal na spolufinancovaní montáže mobilných jednotiek ETCS do vlakov, pretože len spolupráca traťovej a mobilnej časti systému dokáže účinne zabrániť podobným nehodám v budúcnosti,“ dodala asociácia.

(est, tasr)